Odjeća za zimsko trčanje – od glave do pete!

Odjeća za zimsko trčanje – od glave do pete! Bez obzira koliko bilo hladno, trčati treba i zimi. Znate li zašto? Prije svega, ako preko zime napravite dugu pauzu od trčanja, u proljeće ćete ući izvan forme i sve ćete morati od početka. Zimi nam često nedostaje energije, boravimo gotovo cijeli dan u zatvorenim prostorima. Trčanje na hladnoći će nas razbuditi, razdrmati i ispuniti energijom, a dokazano je da poboljšava naš imunosni sustav. Uz to, ako odradimo trening po teškim uvjetima, osjetit ćemo ponos i onaj osjećaj postignuća koji će nas pratiti i idući dan.

Da bi sve ovo bilo ostvarivo, za zimsko trčanje se moramo dobro pripremiti i opremiti, pokušat ćemo vam u ovom tekstu pomoći u tome;

Krenimo od glave

Iako je dugo vladala zabluda da se tijelo najviše hladi preko glave, to uopće nije točno. No ima trunke istine u tome, naime glava nam je, za razliku od ostalih dijelova tijela, često nezaštićena odjećom, pa se tako toplina gubi preko glave (no ne više nego preko drugih otkrivenih dijelova tijela).

Za zimsko trčanje trebamo zaštititi glavu, to je jasno k’o dan. Mnogi trkači imaju problema sa sinusima, a smrznuto čelo im sigurno neće pomoći u tome. Za manje hladne dane dobar će izbor biti višenamjenska sportska bandana, koju većina trkača zove “buff“.

Nju možete staviti na glavu kao kapu, prekriti uši, nositi je oko vrata kao šal, preko usta… i još na nekoliko desetaka načina. Ako nešto trebate imati sa sobom na trčanju zimi onda je to svakako sportska bandana. Za hladnijih dana, osobito ako je i vjetrovito, na glavu stavite sportsku kapu. Izbjegavajte debele kape, pod njima će vam se glava uznojiti i vrlo brzo će postati neugodno hladna. Postoji i “međurješenje” tj. traka koja štiti samo čelo i uha, pa ako je vjetrovito, a ne i prehladno, probajte i to.

Torzo i ruke

Naša prsa i leđa velike su površine kroz koje se gubi mnogo topline. No to je i područje preko kojeg se najviše znojimo, pa je pravilan izbor odjeće za raznolike uvjete koji nas očekuju na zimskom trčanju iznimno bitan. Odavno je najbolja preporuka za ovaj dio tijela – odjenite se slojevito.

Koliko slojeva i od čega će se oni sastojati ovisi o temperaturi, vjetru i padalinama. Temperature iznad 10C ne zahtijevaju ništa posebno, dugu ili kratku trkačku majicu, ovisno o vjetru. Kako se spuštamo prema nuli, koristit ćemo dva sloja, npr. kratku majicu kao bazni sloj i preko nje dugu majicu (ili obrnuto ako tako više volite).

Oko nule možemo izbaciti kratku majicu, a kao bazni sloj obući dugu sportsku majicu i na nju tanku jaknu za trčanje. Za temperature ispod nule dodajemo još jedan sloj ili deblju jaknu. Sve se ovo mijenja ako u jednadžbu uvrstimo vjetar, kada svakako preporučujemo šuškavu jaknu koja će nas od njega zaštititi. A u slučaju kiše ili snijega obucite nepromočivu jaknu s kapuljačom. Naši su dlanovi jedan od najnezaštićenijih dijelova tijela pa ih treba zaštititi kvalitetnim rukavicama. I dok na temperaturama 5-10C možemo i bez njih. Ili s nekom tankom verzijom, kako se temperature spuštaju trebaju nam i deblje rukavice. Na kraju, na temperaturama ispod -5C valja posegnuti i za skijaškim rukavicama, sigurno je sigurno.

Noge

Mnogi trkači nemaju problema s tim da su im natkoljenice smrznute nakon trčanja i cijelu zimu trče u kratkim tajicama. Iza toga postoji i logika, mišići naših nogu najviše rade i zagrijani su sami po sebi. No takav pristup nije dobar dugoročno. Jako ohlađene tetive, od kojih se mnoge nalaze na vanjskom dijelu naših nogu, postaju krute.

I mogu se brže oštetiti baš zbog pothlađenosti, baš kao i pothlađeni zglobovi. Dakle, na temperaturama ispod 5C izaberite termo tajice za trčanje, one su puno deblje i sačinjene su od materijala koji čuva toplinu. Na početku korištenja malo su čudne, krutije su od tankih tajica.

Ali osjećaj ugodne topline jači je od osjećaja šuškanja, i manje elastičnosti na koji se brzo naviknemo. Termo tajice dolaze u nekoliko izvedbi debljina, za različite temperature. Za iznimno hladnog vremena i na noge možemo navući više slojeva, npr. tanke tajice ispod debelih, ili donji dio trenirke preko tajica. Upamtite – nije važno kako izgledate, sama činjenica da trčite zimi izdiže vas iznad bilo kakvog (ne)estetskog dojma koji bi netko mogao imati. Na stopala ćemo zimi navući deblje sportske čarape, a u slučaju dužeg boravka na snijegu, posegnite i za visokim planinarskim čarapama. Za snijeg je odlično imati trkačke gamaše koje se pričvršćuju na tenisice i štite nas od prodora snijega, vode i blata kroz otvor tenisice.

Tenisice

Iako ovo nije tekst o tenisicama, dotaknimo se ove teme samo nakratko. Ako trčite po mokrim, bljuzgavim, snježnim ili zaleđenim stazama. Vjerojatno je najbolja preporuka da zaboravite na cestovne tenisice. Trail tenisice nisu dobre samo za trčanje u prirodi, one će imati puno bolji grip i manje se klizati na ohlađenim i zasnježenim cestama i stazama u prirodi. Obuveni u kombinaciju tenisica s GoreTex membranom i gamaša, moći ćete uživati čak i ako satima prtite kroz snijeg. Nadamo se samo da će ga biti.

Nekoliko bonus savjeta za zimsko trčanje:

  • zagrijte se prije trčanja, ako je jako hladno zagrijte se nekoliko minuta u domu prije izlaska van
  • budite vidljivi i sigurni, ako trčite noću nosite naglavnu svjetiljku, a uvijek imajte sa sobom mobitel
  • pronađite ekipu koja se isto voli smrzavati, grupa je odličan motivator
  • nakon treninga postupno se ohladite prije ulaska u stan
  • možda se ne čini tako, ali i za zimskih treninga se znojimo, rehidrirajte se nakon trčanja

Sretno vam zimsko trčanje uz opremu iz Intersporta!