Sadržaj

Još uvijek imamo sreće uživati u ‘babljem ljetu’ i u laganijoj opremi za trčanje, a kako se obući kada temperatura padne i kada dođe prava zima, pročitajte u nastavku.

Prvenstveno, najvažnija je dobra oprema te pametno oblačenje. Postoji i izreka: ‘Ne postoji loše vrijeme, postoji samo loša odjeća!’, a što znači da sa svojim aktivnostima na otvorenom ne trebate prestajati ni kad zahladi.

Slojevito oblačenje

Bitno je slojevito oblačenje jer slojevi čuvaju toplinu, ali ne treba ni pretjerivati jer bi vam moglo biti pretoplo. Znak da ste dobro obučeni je ‘mala hladnoća’ koju ćete osjetiti pri izlasku na otvoreno. Trčanjem ćete se ugrijati na idealnu temperaturu. Znak da ste se pretoplo obukli je toplina koju osjećate već i prije izlaska van. Naišla sam na podatke da bi se trebali oblačiti kao da je vani toplije od 7° do čak 11° C nego što zapravo jest. Ipak, nemojte se zamarati podacima, oni su tu samo kao smjernica. Postoje ljudi koji su zimogrozni, a postoje i ljudi kojima je vruće na +15 stupnjeva. Sami ćete nakon nekog vremena shvatiti što vam najbolje odgovara

Mala napomena: izbjegavajte pamučnu odjeću pogotovo ako idete na duže rute. Pamuk postaje mokar jer zadržava znoj koji se nakon kratkog vremena počinje hladiti, a time hladi i vas. Trčite mokri, smrzavate se, tijelo ne diše i zato bi se trebali oblačiti u sintetičke i tehničke materijale koji imaju svoju svrhu: tijelo diše i znoj se ne zadržava, lagani su i prianjaju uz tijelo. Pamuk natopljen znojem nakon nekog vremena i duljeg trčanja postaje prava ‘opasnost’ jer postaje jako težak i grub, guli i grebe kožu, a taj dio vrijedi i za zimske i za ljetne mjesece.

Oblačenje pri niskim temperaturama

Primjer mog oblačenja i kombinacija kada su u pitanju vrlo niske temperature: sportski top, majica bez rukava (dri-fit), majica dugih rukava (dri-fit ili flis), a ako je jako hladno i vjetrovito oblačim i windstopper soft shell jaknu. Uvijek ju mogu skinuti ako mi bude pretoplo. Ili sportski top, majica kratkih rukava i jakna za trčanje. Donji dio: duge termo tajice za trčanje, visoke i deblje čarape za trčanje (ne stopalice koje koristim preko ljeta), a ako je jako hladno i vjetrovito, ispod dugih tajica obučem još jedne kraće. Kada padne dosta snijega, volim nositi debele, visoke skijaške čarape ili deblje kompresijske; u njima mi je uvijek idealno. Da, možete koristiti i skijašku opremu (donji veš, koji se koristi ispod skijaškog odijela) i za trčanje. Da, možete koristiti i neku biciklističku odjeću, iako danas zaista i za trčanje postoji sva moguća oprema, no u nedostatku si možete pomoći i nekom drugom odjećom: nemojte se ograničavati.

Savjeti za zimsko trčanje

U zadnje vrijeme je vrlo popularna i odjeća za trčanje od merino vune koju možete koristiti ili kao prvi sloj ili kao jedini sloj, ovisno o vašem stupnju zimogroznosti.

Kod oblačenja stvarno postoji pregršt kombinacija, izbora, dodavanja ili oduzimanja slojeva. Sami morate otkriti što vam najbolje odgovara, ali i budete jer su strpljenje i iskustvo ključ (uz poneko smrzavanje ili prokuhavanje).

Odličan i bitan dodatak su i kapa (ili Buff, traka) te rukavice jer tako štitimo dijelove tijela preko kojih gubimo toplinu, a dok se ostatak tijela trčanjem zagrije, šake se dugo smrzavaju.

Što se tenisica tiče, možete se držati svojih uobičajenih tenisica za trčanje (netko voli nepromočive GTX modele), a ako je vaša staza klizava i prekrivena snijegom, možete trčati u tenisicama za trail (također postoje GTX modeli ili možete koristiti lance/krampone/dereze koji se stavljaju na tenisice, a sprječavaju klizanje).

Dosta prijatelja me kroz godine ispitivalo o udisanju hladnog zraka tijekom zimskih mjeseci. Osobno, nemam problema, a onima koji imaju, savjetujem stavljanje šala (sintetički ili flis) preko usta i nosa ili uporabu magičnog Buffa.

Stvari na koje moramo paziti kada trčimo

Nakon treninga je važno što prije se presvući i skinuti mokru odjeću sa sebe tako da se ne suši na vama i kako se ne bi prehladili, a i puna je bakterija. Prije treninga se moramo zagrijati, a nakon treninga se moramo istegnuti, kao što to uobičajeno činimo kroz godinu. Oboje možemo učiniti i u toplini svoga doma.

Također, važno je pripaziti na unos tekućine, kao i za vrijeme trčanja ljeti. Iako je zima, bavimo se određenom aktivnošću zbog koje se znojimo i gubimo tekućinu pa ju je potrebno i nadoknaditi.

Držite se osvijetljenih, očišćenih i poznatih cesta, staza i puteva.

Nemojte donositi nepromišljene odluke i npr. odlučiti se za kratki trening u obližnjoj snijegom zatrpanoj šumi. Svakako bi bilo dobro da se uvijek nekome javite i da vaši bližnji znaju kojim rutama planirate. Ako možete, nosite mobitel sa sobom.

Zima je bitna za odrađivanje zimske baze: kvalitetno odrađena zimska baza je podloga za iduću trkačku godinu. Možete se ili držati određenih programa, ako na proljeće krećete s intenzivnijim trčanjem (ili utrkama) ili možete uživati u neopterećenom trčanju kroz predivnu prirodu. Bitno je generalno malo usporiti i staviti naglasak na sporije i duže trčanje. S jedne strane odmarate tijelo od prošle sezone, a s druge ga jačate za iduću sezonu. Meni je baza važna zbog kontinuiteta u trčanju te kako bih ostala u formi i u kondiciji. Jednostavno ne mogu zamisliti da zimi prestajem s trčanjem i da spavam ‘zimski san’. Ostanite aktivni – Ako je zima, nije lav!

Valentina Đureković